bazte.blogg.se

Hallå där. Det här är min blogg likisom. De e Nice.

Gipsmask - reflektion

Publicerad 2015-06-03 18:33:34 i Allmänt,

Bild - reflektion
Jag har gjort en mask av Deathstroke. Han är en utav Batmans fiender. Masken är svart på vänster sida och orange på höger. Ena ögat är övertäckt därför att han är blind på det ögat. Masken är formad lite som en döskalle.

Han är väldigt intelligent och rätt så självgod. Han är också bra på att manipulera andra människor och lura dem till att göra saker som de vanligtvis inte skulle göra.  Han är antagligen rätt så ledsen också därför att han har i stort sett förlorat allt.

Jag tycker inte direkt att Deathstroke är någon bra människa. Hans historia är att han gick med i militären när han var 16, där han var mycket begåvad. Ett tag senare blev han skadad i en strid vilket resulterade med att blev opererad med någon ny sorts teknologi så att han blev väldigt stark och smidig. Många år senare var han på ett uppdrag med sin son, som var vuxen då, och då blev hans son skuten. Slade, som är hans riktiga namn, blev också skuten i ögat, vilket gjorde honom blind på det. Hans fru blev mördad i en attack mot hans hem ett tag senare. Efter det blev han besatt av att få hämnd för sin familj, och efter att han hade fått det fortsatte han att vara den så kallade Deathstroke. Det ända som får honom att fortsätta är hans dotter. Han är övertygad om att det som kan beskydda henne bäst, är pengar. Jag tycker ändå att det är ett bra exempel på kärlek. Ibland behöver man göra saker som är fel för de man älskar. Jag tror att alla behöver något som man älskar. Annars är det ingen idé att leva. 

Jag tycker att Deathstroke är en väldigt stark karaktär som gör som han vill och inget som han inte tycker om. Jag gjorde Deathstroke mest för att det han har en rätt så cool mask, men också för att jag tycker att han är en ganska bra förebild. Han är väldigt självsäker och bryr sig inte om vad andra säger och gör. Jag tycker att det är något som jag själv skulle kunna göra. Jag har bra självsäkerhet tycker jag, fast jag tänker väldigt mycket på vad andra gör. Istället för att tänka på vad andra gör mot mig, tror jag att jag behöver tänka mer på vad jag gör mot andra. Jag tror att de flesta människor nu för tiden är alldeles för själviska. För mig är det den värsta egenskapen någon kan ha.

Filmen Divergent utspelar sig i Chicago i en nära framtid där alla människor är indelade i olika slags grupper. Det finns de osjälviska, de modiga, de lärda, de ärliga och några till. Det är de osjälviska som bestämmer.  När invånarna har uppnått en viss ålder( någon gång under tonåren) så får de välja vilken grupp dem ska vara, och möjligtvis lämna sin familj bakom sig. Filmen handlar om en tjej som heter Beatrice, som är en så kallad "Divergent". En Divergent är en människa som passar in fler grupper än en.  Beatrice väljer de modiga, och blir tränad där under ett tag. Efter att några månader har gått så visar det sig att de lärda försöker ta över styrningen ifrån de osjälviska med våld. 

Jag tror att filmen är en överdriven version av det samhället som vi lever i. Alla jobb och arbeten kan man säga är som i filmen. Vi har poliser och brandmän som motsvarar de modiga. Vi har vetenskapsmän och forskare som motsvarar dem lärda. Och så har vi bönder som motsvarar de osjälviska mm. Sen kommer vi till divergents. Jag tror att de ska likna människor som står ut ur systemet. Kanske ska de föreställa människor som gör egna företag, eller bara såna människor som känner att de är speciella. De olika falangerna kanske också motsvarar känslor. De modiga är ju självklart modighet, de lärda tror jag ska föreställa avsky eller ilska eftersom de är "de onda" i filmen. Detta tror jag faktiskt att författaren har tänkt på när de skrev boken. 

En hjältes resa är den historia som de flesta filmer och böcker har som grund. Den beskriver hur en hjälte blir kallad av något lite mystiskt, han lämnar sedan sitt hem för att möta sin värsta rädsla. Han blir kanske besegrad, men reser sig upp igen, och den här gången vinner han över rädslan. Nu får han ett pris. Kanske en guldskatt, eller kärlek. Nu färdas hjälten tillbaka till sitt hem, till den vanliga världen. Han går tillbaka till sitt gamla liv, fast allting är inte riktigt sig likt, därför att det är annorlunda att vara en hjälte. Nästan varenda historia/saga är så här. 

Jag tror att min "hjältes resa" kommer att vara att skapa ett eget företag. För nät jag praoade så insåg jag, att jag inte är en person som vill bli styrd över. Jag vill göra saker på mitt eget sätt, och vill helst inte bli tillsagd att göra saker.  

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela